Cartile Electronice de Identitate se pot solicita online şi în București. Este gratis la prima eliberare
Începând de azi, locuitorii din București pot cere emiterea cărții electronice de identitate. Anunțul a fost făcut de Bogdan Despescu, secretar de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
Persoanele cu domiciliul în Capitală, care au împlinit 14 ani, pot depune cererea exclusiv online, folosind platforma de servicii a MAI. Aceștia vor avea posibilitatea să selecteze ziua și ora dorită pentru programare.
Demersul nu este obligatoriu și se poate face chiar dacă actualul act de identitate este încă valabil. Potrivit estimărilor MAI, primele cărți electronice de identitate ar urma să fie distribuite începând cu 12 mai.
Primul document de acest tip va fi emis fără costuri. Ulterior, pentru o nouă solicitare, cetățenii vor trebui să achite suma de 67 de lei. În ceea ce privește varianta simplă a cărții de identitate, taxa rămâne de 38 de lei.
În decursul următoarelor două luni, noul tip de act va fi accesibil la nivel național. Proiectul a fost lansat inițial în Cluj, iar acum a fost extins și în București.
Dacă vrem sau nu buletin cu cip, e la alegerea noastră. Diferenţa dintre cele două cărţi de identitate este că pe cea cu cip vor fi stocate mai multe date – pe lângă domiciliul, reşedinţa şi o fotografie, vor mai fi două amprente şi două certificate digitale. Diferă şi preţul: buletinul cu cip gratuit. Pentru cel fără cip trebuie să plătim o taxă de 39 de lei.
“O problemă foarte mare la buletinele românesti de acum e că sunt prea mari şi nu incap in niciun portofel. Având în vedere că toate ţările din Europa sunt digitalizate sunt de părere că si România ar trebui să fie in punct cu ele”, spune un român.
“Acest cip pe buletine va contine niste informatii despre deţinătorul de pe buletin. Nu este sub nicio formă o unealtă prin care vom monitoriza sau controla vietile oamenilor”, a declarat Andrei Niculae, vicepreşedinte Autoturitatea pentru Digitalizarea României.
Cărţile electronice de identitate au cel puţin 10 noi elemente de securitate, care le fac imposibil de falsificat, spun autorităţile.
Dacă, în cazul adulţilor, documentele vor fi schimbate o dată la zece ani, în cazul copiilor, acestea vor fi schimbate mult mai des în funcţie de vârsta acestora.
Persoanele care vor să le fie emise noile cărţi de identitate nu trebuie să aştepte expirarea documentului vechi şi, important de ştiut este că, în perioada 20 martie 2025 şi până în iunie 2026, eliberarea noii cărţi de identitate electronice va fi complet gratuită.